سفارش تبلیغ
صبا ویژن
[ یهودیى او را گفت پیامبر خود را به خاک نسپرده درباره‏اش خلاف ورزیدید . امام فرمود : ] ما در باره آنچه از او رسیده خلاف ورزیدیم نه درباره او ، لیکن شما پایتان را از ترى دریا خشک نگردیده پیامبر خود را گفتید « براى ما خدایى بساز چنانکه ایشان را خدایان است ، و او گفت شما مردمى نادانید » . [نهج البلاغه]
پیوند دوستان
 

بیا فور مدیا
اریان 2233
موزیک هان
ستاره
ارسلان
ایوان باند
بهنام بانی
شادونه
لاوین
تاب ناز
نگین تک
تنهایی
ناز وب
جوان تو موزیک
دلنا
ناز گل
پارسی ناز
موزیک وان
آمازیگ
بیوگرافی ماکان باند
حمید هیراد
حمید هیراد
دانلود آهنگ غمگین
نازدونه
ناز گل
فان جدید
پونک
فان دون
دوستی ها
بروز ی ها
دانسته ها
عکس روز
قهر
نار دونه
رد گذر
ناز فان
تخفیفان
می فان
نگاه من
پردیس
ساتان
دبیر
پارسی دون
آموزگار
جدیدترین ها
تاپ ناز
آریانیا
تدبیر
برترین ها
نیاز
جهان موزیک
مدیا تک
سخا موزیک
استار گیم
رز ناز
زیبا تک
پوربابا
یاسل
چاپ تک
کلبه تک
دانلود آهنگ مذهبی
دیس لاو
فول آلبوم حامد همایون
روزگار
ارس ناز
بازاری
بازی ها
سایبان
نیاز ها
تک وب
فارس تک
بی قراری
پانی تک
صیاد شب
سخا موزیک
دنیای زیبا
موزیک به روز
بیا فور موزیک
فرشته ها
پاپ موزیک
شهر جم
دلداده ها
ندونسته
دانسته
خودرو
بیاتو تقریح
دیار موزیک
پارافیل
پارچه تک
نمکستان
ماکان باند
ماکان باند
مهدی جهانی
مهراب
هوروش باند
دانلود فیلم ایرانی
نمونه سوال
فراز چت
پارسی وان
ایران ترانه
ای فیلم
لاین موی
طرفداری
شادترین
برتر روز
اصلاح
خبر روز
صدا موزیک
تک موزیک
پاییزان
نوشته ها
فایل جدید
انلاین یار
وب تیک
بیا تو مدیا
ناوال 98
دانلود آهنگ خارجی
دانلود آهنگ ترکی
دانلود آهنگ کردی
دانلود آهنگ ایرانی
دانلود تک آهنگ
دانلود آلبوم
دانلود آهنگ جدید دانلود آهنگ محسن لرستانی لینک مستقیم ماکان بند دیسلاو مهراب تی ام بکس موزیک ایرانی دانلود آهنگ دانلود موزیک ویدیو دانلود آهنگ کردی دانلود آلبوم ریمیکس دانلود آهنگ کودکانه دانلود آهنگ دیس لاو دانلود آهنگ میلاد راستاد دیس لاو

آمار و اطلاعات

بازدید امروز :38
بازدید دیروز :0
کل بازدید :73623
تعداد کل یاداشته ها : 199
103/2/25
12:27 ع

کمک به ارتباط بهتر بین روده و مغز با مصرف ماست پروبیوتیک


 

  • کمک به ارتباط بهتر بین روده و مغز با مصرف ماست پروبیوتیک

    به گزارش پزشکین به نقل از کتاب کاله؛ آیا تا کنون به این سوال برخورده‌اید که چه ارتباطی ممکن است بین روده و مغز وجود داشته باشد و چگونه می‌توان با مصرف مواد غذایی پروبیوتیک به این ارتباط کمک کرد؟

    قبل از آن اجازه دهید کمی از سیستم پیچیده روده‌ها بگوییم. به اکوسیستم پیچیده باکتری‌ها در روده انسان که از آن به عنوان «میکروفلورا» یا «فلورا» نیز یاد می‌شود، میکروبیوتای روده یا میکروبیوم می‌گویند. به هنگام تولد این اکوسیستم باکتریایی در بدن شما وجود ندارد، اما پس از تولد رشد کرده و با ورود غذاهای مختلف به برنامه غذایی پیچیده‌تر می‌شود. باکتری‌های روده، بخش فعال سیستم گوارش شما را تشکیل می‌دهند و با هر گونه تغییر در برنامه غذایی و سلامت‌تان، ترکیب‌ فلورای روده شما نیز تغییر می‌کند.

    باکتری‌های موجود در روده شما تقریبا ده برابر سلول‌های کل بدن شما هستند (تقریبا 100 تریلیون باکتری). در حالی که اغلب این باکتری‌ها مضر نیستند (برخی از آن‌ها برای رشد و نمو طبیعی بسیار مفید و ضروری نیز هستند) اما بعضی از این باکتری‌ها می‌توانند موجب بیماری شوند. در شرایط عادی، تعداد باکتری «خوب» نسبت به باکتری «بد» با تفاوت زیادی بیشتر است، اما هر گونه تغییری در تعادل باکتری‌های خوب و بد ممکن است روی کیفیت عملکرد سیستم گوارشی شما تاثیر بگذارد. عوامل بسیاری مثل استرس، آنتی‌بیوتیک‌ها، بیماری، افزایش سن و رژیم غذایی می‌توانند باعث تغییر فلورای روده شوند.

    سلامت فلورای روده و تاثیر آن بر مغز و سلامت جسمانی که به آن محور روده-مغز می‌گویند، موضوع بسیاری از تحقیقات امروزی است. با این که یافته‌ها در این زمینه هنوز کافی نیستند اما تحقیقات اخیر نشان می‌دهد که ارتباطی بین سیستم گوارشی، خلق و خو، سلامت و حتی نحوه فکر کردن ما وجود دارد.

    بر اساس تحقیقات انجام شده، به هم خوردن تعادل فلورای روده (کاهش باکتری‌های خوب) روی سلامت کلی بدن و خلق و خوی شما می‌تواند تاثیر منفی بگذارد. دستگاه گوارش با داشتن بیش از 100 میلیون نورون (یاخته‌های عصبی) در واقع دارای دستگاه عصبی مختص به خودش است؛ به همین دلیل به آن مغز دوم انسان نیز گفته می‌شود. به طور ساده اگر بخواهیم بگوییم، آنچه در روده‌هایتان احساس می‌کنید به آنچه در مغزتان احساس می‌کنید متصل است، برای مثال احساس دل‌پیچه. ناراحتی‌های گوارشی می‌توانند به سلامت جسمانی و غیر جسمانی شما آسیب بزنند و حال شما را دگرگون کنند. به عبارت دیگر وقتی حال روده‌های شما خوب است، حال شما هم خوب است.

    ماست پروبیوتیک لاکتیویا و اهمیت مصرف آن برای گوارشقبل از این که به سراغ ماست لاکتیویا برویم، می خواهیم توضیح مختصری در مورد میکرو ارگانیسم های پروبیوتیک بدهیم. به نقل از دانشنامه آزاد ویکی پدیا، روده انسان حاوی انواع مختلفی از باکتری ها است. بسیاری از این…

    تصور کلی که در مورد پروبیوتیک‌ها وجود دارد این است که باکتری موجود در مواد غذایی پروبیوتیک‌دار می‌تواند زمینه ساز یک محیط باکتریایی خوب در روده باشد. بسیاری از افراد فکر می‌کنند پروبیوتیک‌ها تنها باکتری خوب را وارد روده می‌کنند اما در روده تریلیون‌ها باکتری وجود دارد که اضافه شدن چند بیلیون باکتری از سوی یک غذای پروبیوتیکی تنها قطره‌ای در اقیانوس باکتری‌ها است.

    اضافه کردن محصولات لبنی پروبیوتیک به برنامه روزانه غذایی تعادل فلورای روده حفظ و به موجب آن سلامت دستگاه گوارش شما را تامین می‌کند. این که چگونه تعادل سلامت گوارش را حفظ کنید، تاثیر مثبتی روی تفکر و احساس شما دارد. پروبیوتیک‌ها می‌توانند به شروع یک رشد باکتریایی خوب کمک کنند، اما نمی‌توانند تعداد باکتری‌های خوب را آنقدری که تغییری حاصل شود بالا ببرند.

    برای این که پروبیوتیک‌ها موثر واقع شوند، محیط روده نیز باید برای رشد باکتری خوب مساعد باشد و این‌جا است که پروبیوتیک‌ها وارد عمل می‌شوند.

    امروزه حفظ تعادل فلورای روده یکی از جالب‌ترین حوزه‌های تحقیقاتی است. هیچکس فکرش را هم نمی‌کند که به هم ریختگی تعادل فلورا در روده‌ها به چه میزان می‌تواند منجر به ناراحتی‌های فیزیکی و غیر فیزیکی شود.

    چنانچه از طریق غذاهایی که می‌خورید پروبیوتیک‌ دریافت نکنید، باکتری خوب رفته رفته از بین می‌رود و جایگزین باکتری‌‌هایی می‌شود که شاید بیماری‌زا باشند یا به یکی از چندین بیماری ناشی از باکتری‌های روده ارتباط داشته باشد. برخی از این بیماری‌ها و مشکلات ضعف سیستم ایمنی، دیابت، بیماری‌های قلبی، اختلال در رشد مغز، چاقی، سندرم روده حساس، افسردگی، اسکیزوفرنیا، آلزایمر، بیماری‌های کبد و… می‌باشند.

    شرط می‌بندیم که هیچ فکر نمی‌کردید باکتری‌های روده شما انقدر مهم باشند! به نظر می‌رسد بیماری‌های مختلف از چاقی گرفته تا عملکرد مغز همه به تغییرات فلورای روده ارتباط داشته باشند. بنابراین اگر از امروز تصمیم دارید فلورای روده خود را به حال اول برگردانید از خوردن محصولات پروبیوتیک غافل نشوید.


  
  

چگونه هیکل ساعت شنی داشته باشیم؟


 

  • چگونه هیکل ساعت شنی داشته باشیم؟

    شکل بدن ساعات شنی
    این نوع بدن از وسط تو رفته و دارای کمر باریکی است.

    بهترین لباس ها

    پیراهن و مانتوی چپ و راستی، کمربند پهن، شلوار دمپا گشاد و غیره. البته نه لزوما همزمان

    بدترین لباس ها

    پلیورهای بی شکل گشاد، مگر این که روی آن از کمربند استفاده کنید.

    پیراهن های بهشتی بدن ساعت شنی

    • پیراهن های چپ و راستی و مدل های رسمی.
    • یقه های باز، قلبی و هفتی عالی هستند.
    • پیراهن های بالا تنگ و دامن دار و دکلته رویایی اند.

    پیراهن های جهنمی بدن ساعت شنی

    • یقه های ی صاف
    • اگر تو پر هستید، لباس با بالا تنه ی چین دار یا پاپیون دار
    • اگر پایین تنه تان سنگین است، دامن های تنگ

    بلوز های مناسب بدن ساعت شنی
    هنگامی که صحبت از بلیز است، بیشتر روی لباس های جذب و اندازه ی بدن تمرکز کنید، به خصوص اگر قسمت پایین تنه ی لباس تان حجم بیشتری دارد.

    بلوز های بهشتی بدن ساعت شنی

    • یقه های هالتری و مربعی
    • ژاکت جذب
    • اگر بالا تنه ی کوتاه دارید، آن را با خطوط عمودی بلند به نظر برسانید.


  
  

آموزش تصویری نگهداری گل شب بو + تکثیر گل شب بو و انواع گل شب بو


 

  • آموزش تصویری نگهداری گل شب بو + تکثیر گل شب بو و انواع گل شب بو

    گل شب بو در نزدیک بهار گل میکند و در عید نوروز همه جا فراوان یافت می شود. گل شب بو هم کم کم دارد جا در سفره هفت سین پیدا میکند و ایرانیان با ماهی شب عید گل شبو را هم خریداری می‌کنند.

    آموزش تصویری نگهداری گل شب بو + تکثیر گل شب بو و انواع گل شب بو

    حال اگر قصد دارید از گل شب بوی زیبای خود خوب نگه‌داری کنید و تا پایان بهار شب بوی سرحال و پر گل و پر عطر داشته باشید این مطلب را حتما بخوانید.

    گل شب بو از گیاهان پرطرفدار نوروزی است که علاوه بر زیبایی فوق ‌العاده گلهایش به علت عطر بینظیرش نیز بسیار مورد توجه است و برای نگهداری در آپارتمان و کاشت در فضای سبز و باغچه‌ ها انتخاب می شود.

    سایت پارس ناز: در ادامه این مطلب شما را با روش کاشت گل شب بو، نحوه نگه‌داری و شرایط محیطی مورد نیاز این گل آشنا میکنیم. با سایت پارس ناز همراه شوید.

    آموزش تصویری نگهداری گل شب بو + تکثیر گل شب بو و انواع گل شب بو

    رنگ گل : سفید, زرد ,قرمز, بنفش

    اندازه گل : تا 30 سانتی متر طول

    زمان گل دهی: بهار

    رنگ برگ: سبز پوشیده شده با موم سفید رنگ

    اندازه برگ: طول 3 تا 8 سانتی متر

    شکل برگ: بیضی شکل با نیزه ایی شکل

    آموزش تصویری نگهداری گل شب بو + تکثیر گل شب بو و انواع گل شب بو

    روش کاشت گل شب بو

    کاشت گل شبو از طریق بذر و قلمه زدن قابل انجام است و جزو گیاهانی است که تکثیر آن ساده است. مراحل کاشت این گل به شرح زیر می باشد:

    تکثیر گل شب بو

    اغلب نشاء آن را در گلدان کشت می‌کنند و در طی زمستان در گلخانه سرد در دمای 5 تا 10 درجه سانتی گراد برای آن فراهم می کنند در اسفند ماه گلدانها را در هوای آزاد قرار می دهند.

    کاشت گل شب بو از طریق بذر

    مهمترین روش تکثیر گل شبو کاشت بذر است که در دو زمان از سال انجام می گیرد. در مورد شبوهای یکساله و همچنین چند ساله معمولاً بذر گیاه در اوایل بهار «بعد از رفع یخبندان بهاره» و یا در صورت داشتن امکانات 8-6 هفته قبل از رفع یخبندان در محیطی محافظت شده همانند داخل منزل و یا گلخانه کاشته میشوند، سپس در اوایل بهار به زمین اصلی منتقل می شوند

    بذر گل شب بو را در عمق 3 تا 4 سانتیمتری خاک بکارید. فاصله بین بذرها بهتر است بین 15 تا 20 سانتیمتر باشد.

    آموزش تصویری نگهداری گل شب بو + تکثیر گل شب بو و انواع گل شب بو

    بهتر است بذر شب بو را از اواخر مرداد ماه تا اوایل شهریور در هوای آزاد بکارید و پس از آنکه بوته هاچند برگه شد، بوته‌های‌ کم پر را جدا کنید.زمانی که بوته‌های‌ شب بو حدود 3 تا 5 سانتیمتر رشد کردند باید انها را به گلدانهای مناسب انتقال دهید.

    توجه داشته باشد اگر گل شب بوی شما از نمونه‌های‌ تک شاخه است میتوانید 3 تا 5 بوته از آن را به یک گلدان انتقال دهید اما چنانچه از انواع پر شاخه استفاده نموده اید یک بوته برای هر گلدان کافی است.

    آموزش تصویری نگهداری گل شب بو + تکثیر گل شب بو و انواع گل شب بو

    گلدانهای شب بو را در محل سایه قرار دهید. هنگامی که بوته‌ها به گلدان جدید و فضای محیط عادت کردند می توانید انها را به محل آفتاب‌رو انتقال دهید.

    بهترین محل برای نگه‌داری گل شب بو در داخل ایوان یا بالکن منزل و در پشت پنجره اتاقهاست. در صورت نگه‌داری شب بو در داخل آپارتمان، دمای منزل باید خنک باشد.

    گلدان‌ها را در هفته حداقل سه تا چهار بار آبیاری کنید.

    توصیه میشود خاک گلدان را هر سال یکبار با کودهای غنی از پتاسیم و نیتروژن مخلوط کنید.

    قلمه زدن شب بو

    تکثیر از طریق قلمه یکی دیگر از روش های کاشت گل شب بو در مورد انواع چند ساله این گیاه است. این روش چندان متداول نیست، با این وجود اگر تصمیم به قلمه زدن گل شب بوی خود دارید بهترین زمان فصل تابستان است.

    آموزش تصویری نگهداری گل شب بو + تکثیر گل شب بو و انواع گل شب بو

    شرایط نگه‌داری گل شب بو

    از گل شب بو چگونه نگه‌داری کنیم ؟

    نگهداری ، تکثیر و کاشت گل شب بو

    دوست دارد : آفتاب کامل، آبیاری متوسط , دمای 18 تا 22 درجه

    تحمل میکند: سایه جزئی، بادهای تند،خاک رسی

    دوست ندارد : آبیاری بیش از حد, گرمای زیاد

    حساسیت: آبیاری بیش از حد

    شاخصه خاص : بوی خوش در شب

    روش تکثیر : کاشت بذر, قلمه

    آموزش تصویری نگهداری گل شب بو + تکثیر گل شب بو و انواع گل شب بو

    شرایط اکولوژیکی مورد نیاز نگهداری شب بو عبارت است از

    خاک: گل شب بو به خاک سبک و با زهکش خوب نیاز دارد کهخنثی تا کمی قلیایی ونسبتاً حاصلخیزباشد. ترکیب خاکبرگ، شن، کود پوسیده گاوی و خاک معمولی برای کاشت گل شب بو مناسب است.

    نور: گل شب بو برای رشد بهتر نیاز به نور مستقیم دارد. البته این میزان دریافت نور برای گل بستگی به دما محیط دارد به طوریکه هرچه دمای محیط کمتر باشد و هوا خنک تر باشد، گیاه میزان نور مستقیم بیشتری را تحمل خواهد کرد. با افزایش دمای محیط، اگر از شدت بیش از انداره نور محافظت نشود ابتدا گلها پژمرده میشوند و سپس تمامی گیاه پژمرده خواهد شد.

    دما: همه ی انواع شب بو ازجزو گیاهان سرمادوست هستند و به هوای گرم حساسیت دارند. گلهای شب بو در اثر گرم شدن هوا ابتدا کمتر گل میدهند و سپس برگهای گیاه زرد شده و بتدریج می ریزند و گیاه از بین می‌رود.

    آبیاری: نیاز آبی گل شب بو متوسط است. بهترین زمان آبیاری گیاه زمانی است که بین دو آبیاری سطح خاک کاملا خشک شده باشد. در صورت آبیاری بیش از اندازه ریشه گیاه پوسیده خواهد شد.

    آفات و مریضی‌ها: از مریضی ها وآفات مهم این گیاه میتوان به زنگ شب بو، کنه تار عنکبوتی، معدنچی برگ، تریپس، سفیدک داخلی و شته اشاره کرد. برای از بین بردن این آفات و مریضی‌ها بایستی از سموم شیمیایی مربوطه استفاده شود.

    جالب است بدانید چند سالی است که گل شب بو به عنوان گل شاخه بریده نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد وشاخه‌های‌ بریده آن در صورتی که هوای اتاق گرم نباشد، چندین روز در آب دوام می‌آورند.

    آموزش تصویری نگهداری گل شب بو + تکثیر گل شب بو و انواع گل شب بو

    تغذیه گل شب بو

    گل شب بو به کمبود پتاسیم حساس میباشد و در چنین شرایطی حاشیه برگهای سوختگی از خود نشان میدهد.

    کوددهی را میتوان از زمانی که گیاهان جوان از بذرها بیرون آمدند آغاز نمود.

    کاشت گل شب بو در باغچه

    برای کاشت گل شب بو در باغچه ابتدا خاک را تا عمق 20سانتیمتری شخم زده و خاک برگ و یا کود پوسیده گاوی را با خاک مخلوط کنید.

    زمان گلدهی :

    بسته به زمان و محل کاشت بذر میتوان در هر فصلی از سال آن را به گل نشاند ولی زمان گلدهی اصلی آن در تهران اواخر اسفند تا اواسط فصل بهار است.

    اگر گل شب بو قبل از گلدهی بیش از شش ساعت در هر روز در دمای بالاتر از 18 درجه سانتیگراد قرار گیرد گل نخواهد داد.

    بهترین دمای شب هنگام برای گلدهی بهتر آن 4 ـ 2 درجه سانتیگراد است.

    آموزش تصویری نگهداری گل شب بو + تکثیر گل شب بو و انواع گل شب بو

    آفات و بیماریهای گل شب بو

    گیاهان شب بو به پوسیدگی ریشه بسیار حساس هستند.بنابراین خاک آنان باید دارای زهکش بسیار خوبی باشد و نباید در آبیاری آنها زیاده روی شود.نشانه های‌ این مریضی ریزش برگها و حالت پژمرده گی گیاه است و یکی از عوامل مهم بروز این مریضی همان آبیاری زیاد است.

    آفات گل شب بو عبارتند از:

    شته , سفیدک داخلی “سفیدک دروغی” زنگ شب بو

    کنه تارعنکبوتی، معدنچی برگ و تریپس

    در آب و هوای مرطوب بیماریهای قارچی مانند «کپک سفید پودری ، و یا ، لکه برگی قارچی» می‌توانند گاهی مشکلاتی را برای گیاه ایجاد کنند.


96/12/20::: 4:30 ع
نظر()
  
  

با نشانه های حمله قلبی در افراد مختلف آشنا شوید


 

  • با نشانه های حمله قلبی در افراد مختلف آشنا شوید

    روزانه در جهان تعداد زیادی از افراد با وجود پیشرفت علم پزشکی  و کاهش میزان مرگ و میر بر اثر حمله قلبی  جان خود را از دست می دهند .

    خطر مرگ و میر ناشی از حمله قلبی زمانی کاهش می یابد که  افراد   اقدامات لازم در این مورد را به درستی آموخته باشند و با نشانه های این بیماری آشنا باشند.

    در ادامه با برخی از علائم شایع و آشکار حمله قلبی که ممکن است جزئی و نادیده گرفته شود آشنا می شوید که البته این علائم میان بانوان و آقایان متفاوت می باشد.

    در آقایان حمله قلبی با نشانه های زیر بروز پیدا می کند:

    -عرق سرد یا حالت تهوع
    -درد با فشار در قفسه سینه
    -تنگی نفس
    -دردیک یا دودست ، کمر،گردن، فک یا شکم

    در خانم ها حمله قلبی با نشانه های زیر بروز پیدا می کند:

    – سرگیجه یا سبکی سر
    -فشار در قفسه سینه
    -تنگی نفس
    -دردیک یا دودست ، کمر،گردن، فک یا شکم
    -خستگی شدید یا از حال رفتن

    قابل ذکر است خانم ها ممکن است درد قفسه سینه نداشته باشند که به طور معمول به عنوان شایع ترین نشانه حمله قلبی شناخته شده است.

    برخی خانم هایی که حمله قلبی داشته اند گفته اند که نشانه های حمله قلبی در آنها شبیه آنفلوانزا  یا سرما خوردگی است.

    گفتنی است؛ اگر هرکدام از این اتفاقات بیش از 5 دقیقه اتفاق افتاد ، سریع با اورژانس تماس بگیریدو درمان حداکثر یک ساعت پس از شروع  نشانه ها انجام شود تا نتیجه مناسب داشته باشد.


  
  

آیا از شاخص توده بدنی یا BMI اطلاعی دارید؟


 

  • آیا از شاخص توده بدنی یا BMI اطلاعی دارید؟

    شاخص توده بدنی (BMI) چیست؟

    شاخص توده بدنی مقیاسی برای اندازه گیری میزان چربی بدن و تناسب  اندام بر اساس نسبت وزن به قد فرد است. این شاخص از طریق حاصل تقسیم وزن بر مجذور قد فرد محاسبه می‌شود و برای افراد بالای 20 سال چه خانم چه آقا درست کار می‌کند و اعداد متوسط این شاخص برای کودکان بالای دو سال متفاوت است. این عدد نشان می‌دهد که شما دارای کمبود وزن هستید و باید وزن اضافه کنید یا اندامتان متناسب است یا اضافه وزن دارید و باید وزنتان را کاهش دهید.

    شاخص توده بدنی یا بی‌ ام‌ آی مخفف عبارت  body mass index سنجشی آماری برای مقایسه وزن و قد افراد است. در واقع این سنجش میزان چاقی را اندازه گیری نمی‌کند بلکه ابزاری مناسب است تا سلامت وزن فرد با توجه به قدش تخمین زده شود که از روی آن می‌توان محاسبه چاقی را برداشت کرد. این شاخص در بین سال‌های 1830 تا 1850 توسط آدولف کوتله دانشمند بلژیکی ابداع شد به همین دلیل به آن شاخص کوتله نیز می‌گویند. طریقه محاسبه آن بسیار ساده است. کافی‌ است قد و وزن خود را در فرمول زیر قرار دهید. شاخص توده بدنی از طریق تقسیم وزن فرد به کیلوگرم بر توان دوم (x²) قدش به متر بدست می آید.

    طبقه بندی ها

    سازمان جهانی بهداشت معتقد است که اگر شاخص توده بدنی فردی کمتر از 18/5 این فرد دچار کمبود وزن و مشکوک به سوء تغذیه است و اثار منفی ماندگاری بر سلامت جسمی و ذهنی آن‌ها باقی می‌گذارد. از سوی دیگر نیز اگر این شاخص بالای 25 باشد فرد دارای اضافه وزن است و چاق در نظر گرفته می‌شود.

    • کمتر از18/5: کمبود وزن (Underweight)
    • بین 18/5 تا 24/9: وزن نرمال (Normal Weight)
    • بین 25 تا 29/9 : اضافه وزن (Overweight)
    • بین 30 تا 34/9: چاقی درجه 1 (Obesity Class I)
    • بین 35 تا 39/9 : چاقی درجه 2 (Obesity Class II)
    • بیشتر از 40: چاقی مفرط و مرگبار (Morbid Obesity)

    شاخص توده بدنی برای کودکان

    همانطور که گفتیم BMI برای کودکان به شکل دیگری محاسبه می‌شود هرچند روش کار برای آن‌ها نیز تقریبا مشابه بزرگسالان است اما برای کودکان درصدی را برای مقایسه کودک با کودکان هم سن و هم جنسیت او فراهم می‌کند. BMI زیر 5 درصد به عنوان کم وزنی و بالای 95% به عنوان چاقی در افراد زیر 20 سال در نظر گرفته می‌شود. کودکان و نوجوانان زیر 20 سال با BMI بین 85 تا 95 درصد جزء افرادی که اضافه وزن دارند به حساب می‌آیند. مطالعات اخیر در بریتانیا نشان داده که شاخص دختران 12 تا 16 ساله به طور متوسط حدود 1 کیلوگرم بر مترمربع (1.0 kg/m2) نسبت به پسران بیشتر است.

    تفاوت‌های نژادی

    شاخص توده بدنی با عددهای داده شده تقریبا برای مردم کشورهای غربی مشابه است ولی این میزان در سایر کشورها و برای مردم سایر نژادها متفاوت است. برای مثال در ژاپن شاخص توده بدنی نرمال باید بین 18/5 تا 23 باشد این در حالی است که تقریبا این میزان برای کشورهای غربی 25 است.

    شاخص توده بدنی در ایران نیز مورد بررسی قرار گرفته برای مثال حد بالای BMI نرمال برای مردان 21 تا 25 و برای زنان 23 تا 35 است.

    تاثیرات اضافه وزن و چاقی بر سلامت

    طیف‌های مختلف BMI بر اساس رابطه بین وزن بدن و بیماری‌ها و مرگ تعیین شده است. افراد دارای اضافه وزن یا چاق بیشتر به بیماری‌های مختلف و مشکلات سلامتی مبتلا می‌شوند که از جمله آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

    • فشار خون بالا
    • چربی خون بالا
    • دیابت نوع دوم
    • بیماریهای قلبی عروقی
    • سکته
    • بیماری کیسه صفرا
    • آرتروز استخوانی
    • اختلالات خواب
    • برخی از انواع سرطان (سینه، رحم، مقعد و …)

    فاکتورهای خطرزا

    بیماری‌هایی که نام بردیم، از جمله بیماری‌های مرتبط با چاقی هستند در صورتی که اضافه وزن یا چاقی شما همراه با دست کم دو مورد از فاکتورهای خطرزا نیز همراه باشد، احتمال ابتلای شما به این بیماری‌ها بیشتر می‌شود. عوامل خطرزا عبارتند از:

    • فشار خون بالا
    • سطح بالای کلسترول بد در خون LDL
    • سطح پائین کلسترول خوب در خون HDL
    • چربی خون بالا ( تریگلیسیرید بالا)
    • قند خون بالا
    • سابقه خانوادگی بیماری قلبی
    • عدم فعالیت بدنی و ورزش
    • مصرف سیگار و الکل

    برای افرادی که شاخص توده بدنی آنها 30 و بالاتر از آن است و یا کسانی که دچار اضافه وزن هستند و یک یا دو مورد از فاکتورهای خطر را دارند پیشنهاد می‌کنیم که وزن خود را کاهش دهند. حتی یک کاهش وزن جزئی ( 5 تا 10 درصد وزن فعلی شما) ریسک ابتلا به این قبیل از بیماری‌ها را کاهش می‌دهد.

    افرادی که اضافه وزن دارند وکمتر از دو مورد از فاکتورهای خطر را دارند نیز با اینکه خطر کمتری تهدیدشان می‌کند اما باید مراقب افزایش وزنشان باشند و وزنشان را کاهش دهند.

    برخی از محدودیت های استفاده از شاخص توده بدنی

    گرچه شاخص توده بدنی به طور معمول برای همه زنان و مردان نتایج قابل اعتمادی را نشان می‌دهد اما مانند تمام مسائل دیگر دارای محدودیت‌هایی است.

    این شاخص ممکن است برای ورزشکاران و افرادی که بافت ماهیچه‌ای مستحکم و متراکم دارند، با ضریب خطا همراه باشد و BMI آنها را بیشتر از میزان واقعی نشان دهد زیرا اضافه وزنی را که به دلیل بافت ماهیچه ای به وجود آمده است را با چربی اضافی بدن اشتباه می‌گیرد.

    در مورد استفاده از این شاخص برای سالمندان نیز محدودیت‌هایی وجود دارد زیرا ممکن است در مورد اضافه وزن این افراد را کمتر از حد واقعی نشان دهد.

    محاسبه شاخص توده بدنی برای زنان باردار کاربردی نیست. در افراد بین 18 تا 20 سال باید از روش محاسبه شاخص توده بدنی برای کودکان استفاده کرد تا اعداد به دست آمده واقعی باشند.


  
  
<      1   2   3   4   5   >>   >